+45 27122780 kontakt@lineromer.dk

Når jeg på Instagram af og til skriver om at finde ro i en kaotisk hverdag, så er det der, at allerflest af jer kommer på banen med kommentarer, spørgsmål og frustration. For hvordan hulen finder man ro, når man skal nå et hav af ting, når der er knas med en veninde, en kæmpe arbejdsopgave der ligger og lurer, en eksamen eller en ubehagelige samtale? Hvordan overkommer man det hele, uden at omkomme af udmattelse, angst og bekymring inden man overhovedet er kommet i gang? Hvordan nyder man sin hverdag, når der ligger noget derude i horisonten og truer?

Det er så svært! Og jeg ved det, fordi jeg, ligesom jer, har bøvlet med det, og stadig gør det. Men jeg er blevet langt bedre til at håndtere det henover de sidste par år, og har faktisk fået et par åbenbaringer og værktøjer undervejs, som jeg synes er værd at give videre. Så dette er mine personlige tanker og erfaringer med den fornemme og enormt svære kunst, at finde ro og velbehag i en hverdag, som tit er prøvende og udfordrende.

 

Jeg har været mester i at lade mine følelser løbe af med mig. Hvis først jeg fik en negativ tanke, så gik der meget få sekunder fra tanken opstod, til den i mit hoved var en fuldstændig sandhed.

“Jeg er sindssygt dårlig til mit arbejde, og lige om lidt opdager min chef og mine kollegaer hvor uduelig jer er”, eller “jeg kan ikke overkomme den her opgave, jeg kommer til at falde fuldstændig igennem”, eller “mine venner kan ikke lide mig som jeg er”.

Fuldstændig uoverkommelige og hæmmende tanker, der kunne køre i ring, og som jeg overbevist mig selv om, var sande.

 

 

 

Og hvad har den slags negative tanker med uro at gøre, tænker du? Alt, hvis du spørger mig! For evnen til at adskille tanker fra virkelighed er for mig altafgørende for at finde ro.

 

Ofte, når vi føler ubehag og føler os pressede, er det fordi vores tanker løber af med os. Vi frygter noget vi skal i næste uge, vi kører rundt i tanker om noget, vi sagde eller gjorde i går, vi har svært ved at udføre en opgave fordi vi er bange for, at vi ikke kan gøre det godt nok, eller vi får sved på panden allerede søndag morgen, fordi der er meget i kalenderen i næste uge.

 

 

 

 

Og i alle de her situationer, kan du spørge dig selv: Har jeg et problem lige nu? Lige i dette sekund, har jeg så et problem? Og 99,9 procent af tiden vil svaret være nej. Lige nu i dette øjeblik har du ikke et problem. Du ligger måske i din seng, sidder i din sofa eller står i dit køkken, og alt omkring dig er roligt. Det, der giver dig ubehag, er alle dine forestillinger og bekymringer om i morgen eller i går, men lige nu er alt godt.

Og her er den store hemmelighed: Ingen mennesker på denne jord kan klare i går, i morgen, næste uge eller næste måned, for det findes ikke. Der findes kun lige nu. Og lige nu er alt godt.

Du kan bruge din intelligens og dine evner til at planlægge opgaver, som finder sted ude i fremtiden, men du kan aldrig styre eller kontrollere den. Du kan til gengæld styre og kontrollere dine tanker.

Jeg er klar over, at det her for nogle kan lyde lidt langhåret, men det er mit nummer 1 ‘go-to’ tanke-redskab, når jeg er presset, når der er tusind aftaler i kalenderen og det hele virker lidt overvældende, for så ved jeg godt, at mine tanker løber af med mig. Og det kræver helt sikkert noget træning at omkode sine tanker til ikke konstant at beskæftige sig med fortid, fremtid, bekymringer og historier du har skabt om dig selv, men det virker.

Det er også derfor, så mange sværger til yoga. For selvom yoga i disse år virker til at handle meget om at stå i en flot håndstand, en vild balancestilling eller en helt sammenkrøllet slangestilling, så er pointen med stillingerne, at de tvinger dig til at fokusere på det, du laver lige nu. Det er fuldstændig umuligt, at stå på et ben med lukkede øjne, holde balancen, og samtidig bekymre sig om en eksamen. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Og det er den metode, som er guld værd at kunne tage med sig, når man ikke lige står på yogamåtten.

Og selvfølelig vil der stadig være situationer og opgaver i dit liv, som du ved er svære, og som du ved, vil kræve meget af dig, men du skal vide, at de kræfter og de evner du har brug for, for at klare situationen, altid er der. Størstedelen af det, der gør ondt, er dine tanker omkring situationen.

 

Konkrete råd
Det er en langhåret smøre, I know, men hvis at slippe alle bekymringer og smerter i dit liv kunne fikses ved at drikke en kop ingefær-the, så havde vi nok allesammen gjort det nu. Det kræver lidt omkodning og lidt omstrukturering, og jeg vil gerne give et par semi-konkrete råd til, hvad ud kan gøre:

 

  • Læs “Nuets Kraft” af Echart Tolle.
    Jeg har nævnt bogen før, men den kan altså virkelig noget, når det handler om at se sig selv og sit sind for hvad de er. Ja, han bliver lidt religiøs af og til, nej bogen er ikke perfekt, men du kan gøre som jeg, og tage det med, som er værdifuldt for dig, og lade resten ligge.
  • Dyrk yoga men uden at præstere for sidemanden
    Det er så menneskeligt at ville præstere, forbedre sig og sammenligne; vi gør det allesammen også til yoga. Det, der desværre kan være konsekvensen er, at vi kommer til at bruge hele yogatimen ovre på sidemandens måtte i stedet for på vores egen. Prøv at tage til en yogatime, stil dig allerbagerst, og fokuser på din vejrtrækning, måske kan du endda forsøge at lukke øjnene så meget som din balance nu tillader det, og giv dermed plads til at mærke din krop og dit indre, fremfor at fokusere på, hvor dybt du kan komme i en foroverbøjning. Så kan du måske prøve, at komme helt ud af dit hoved og dine forvetninger, og bare være til stede lige der på din måtte.
  • Mediter
    Jeg bliver så træt af mennesker der siger, at man ‘bare skal meditere’, for det er faktisk overdrevet svært at meditere, både for nybegyndere og let-øvede. Det kræver nogle redskaber, og det kræver, at man forstår ‘hvordan man gør’, i hvert fald hvis du spørger mig. Ikke desto mindre så er meditation en af de mest givende og lærerige metoder til at lære, hvordan DU tager styring over dine tanker, i stedet for at dine tanker styrer dig. Der findes utallige app’s, der kan hjælpe dig i gang med meditationen. Start småt med at par minutter, og arbejd dig op derfra. Metoderne, som du lærer i meditationen, kan du tage med dig ud i ‘det virkelige liv’.
  • Lav en kropsscanning
    Kropscanninger er så dejlige, og så er de en super god metode til at komme ud af hovedet og ned i kroppen. Hvis du ikke kender til kropsscanninger, så går det simpelthen ud på at du sender din opmærksomhed ud i de mindste dele af din krop; måske starter du ved tæerne, arbejder dig op til hælene, så anklerne, så hele foden, så skinnebenet og så videre. Du kan gøre det på dig selv, og ellers findes der også utallige kropsscanninger online, som du kan afspille. Jeg bruger det faktisk også, hvis jeg har svært ved at falde i søvn.

 

Jeg føler både, at jeg kunne skrive hele bøger om det her, samtidig med at jeg føler, at jeg kun har fået et glimt af det her tankesæt, men jeg håber, at du kan bruge det her lille skriv til noget. Du er meget velkommen til at byde ind i kommentarfeltet hvis du har tanker; måske kender du til problemet med at finde ro, eller måske har du fundet en anden metode, som virker. Byd endelig ind.